Conversie naar 1×12 XD versnellingen

Mijn Specialized Epic is uit 2014, en oorspronkelijk voorzien van SRAM X0 (2×10) versnellingen. Nu de body van de hub aardig op was (ingevreten), en ik toch met onderhoud bezig ben, heb ik besloten om de fiets te voorzien van 1×12 materiaal. Omdat er vrij weinig beschreven staat, behalve wat Youtube materiaal, hier een praktijkvoorbeeld van de upgrade op de Epic.

Dat betekend concreet het vervangen van:

  • De DT Swiss driver body (met ‘ratchet’ interne opzet) wordt een SRAM XD body (om de cassette met 12 tandkettingen te kunnen monteren);
  • De SRAM X0 derailleur (achter) (1×10) wordt een SRAM Eagle (1×12) derailleur type;
  • De shifter (SRAM X0, 10-speed), wordt nu SRAM 1×12 X01 type;
  • De crank blijft behouden, maar de spider wordt verwijderd, en hier volgt een direct gemonteerd kettingwiel op (ik ga naar 1x 36 tands). Door de non-boost variant, zit er op het kettingwiel een offset van 6 mm op.
  • Ketting wordt de SRAM Eagle ketting.

De hub body XD plaatsen

Mijn 2014 Epic heeft Roval velgen met DT Swiss naven. De naaf is/heeft een ratchet type, en dat is herkenbaar (bij demontage) aan de 2 getande ringen die naadloos in elkaar grijpen.

Stappenplan:
  1. verwijder het achterwiel uit het frame;
  2. haal aan de aandrijfzijde de dop los (enige kracht, duwen met de hand);
  3. nu kan de hub body van de as geschoven worden;
  4. bij het demonteren volgt uit de verwijderde body: 2 grote platte springveren (ca 10 mm hoog, 20-25mm in diameter), en 2 ratchet ringen (de getande ronde elementen);
  5. maak de interne hub schoon;
  6. plaats eerst de veer, dan de 2 metalen ratchet ringen , en de andere veer terug op de as;
  7. plaats een XD body hub er op (kostprijs ca. 79 euro);
  8. druk de cap op de aandrijfzijde;
  9. monteer het achterwiel.

De Eagle cassette (10-50) monteren

SRAM Eagle 10-50 cassette op de XD hub van een Specialized Epic (2014)

Een enorme cassette, zoals je zal zien…

  1. Vet lichtjes de schroefdraden op de XD body in met anti-seize/montagepasta
  2. Vet lichtjes de schroefdraden binnen de cassette in met anti-seize/montagepasta;
  3. monteer de Eagle cassette op normale wijze (met kettingzweep etc.)
  4. zet de cassette vast met een aantrekmoment van 40Nm.

De crank & kettingwiel

SRAM X0 (10-speed) crank met direct-mount 34 tand kettingwiel Eagle (6mm offset)

De SRAM X0 crank blijft hergebruikt in deze opstelling. Ik heb wel de spider (de armen waar de 2 kettingwielen oorspronkelijk op worden gemonteerd verwijderd (hierbij verwijder je de crank uit het frame, en met 3 bouten aan de binnenzijde kun je de spider los krijgen).

Aangezien de Specialized Epic geen BOOST opzet heeft, is voor aanschaf een kettingwiel nodig van het type NON-BOOST. Deze heeft een offset van 6 mm (de BOOST-variant heeft een offset van 3mm).

  1. plaats de nieuwe kettingwiel (ik kies voor een rond, 34 tand, non-boost, EAGLE kettingwiel, kostprijs ca 79 EUR).
  2. monteer de kettingwiel vast op de crank met de 3 bouten aan de binnenzijde
  3. plaats de crank terug in het frame, en monteer de andere arm en zet vast op ca 40 Nm (nog nalopen in je documentatie!)

De Eagle ketting

Eerst heb ik de oude ketting verwijderd, uiteraard, en de nieuwe Eagle ketting op maat gemaakt. Door de lucht uit de achterdemper te laten en goed in te drukken is het langste kettingmaat vastgesteld. Is de ketting te kort dan kan kortstondig bij inveren (na een sprong bv) er ongewenste krachten op de as en lagers terecht komen.

Verder is hier weinig over te schrijven, niets gewijzigd t.o.v. normaal een ketting vervangen 🙂

De derailleur achter

SRAM X01 Eagle 12sp. derailleur gemonteerd

Hier heb ik de keuze laten vallen op de SRAM X01 12-speed Eagle versie (niet de standaard 12-speed Eagle, want het verschil met name in afwerking is het gebruik van lagers ipv bussen).

De voor-derailleur komt dus te vervangen, en betekend het verwijderen van de shifter, de derailleur en de bekabeling. Om het montagepunt van de derailleur in het frame te beschermen, heb ik het boutje wat oorspronkelijk de derailleur klemde voorzien van loctite en deze lichtjes in het schroefgat vastgezet.

 

 

De shifter aan het stuur

SRAM Gripshift X01 12speed gemonteerd

Om 12 versnellingen te benutten koos ik na afwegen voor de gripshift versie van SRAM X01 Eagle 12-speed. Uiteraard in kleur van de fiets, dus zwart/grijs.

 

De kettinglijn

Nadat alles is afgesteld en elke klik op de gripshift direct een versnelling hoger/lager volgt, heb ik ook de kettinglijn bekeken. In de uiterste standen zou je kunnen zien dat er een licht verloop blijft plaatsvinden, doch met de offset van 6mm lijkt mij dit aardig beperkt. Daarbij, de extremen zul je veelal kortstondig gebruiken (bij een hele steile klim of langdurig down-hill meefietsend), dat ik hier tevreden op terug kan kijken.

Samenvattend

Al met al is het een uurtje sleutelen, maar erg goed te doen om op een vrije dag je mountainbike te voorzien van de recente Eagle technologie en van 2×10 naar 1×12 te gaan.

Eerste indruk is dat het geluid (ketting & kettingwielen) van een lager niveau is, en het schakelen loopt erg direct en snel!

Een upgrade met deze componenten kun je zo goedkoop of duur maken als je wilt, een standaard ‘upgrade’ van de Eagle  is er zo rond de 300 euro,

voor componenten van familie SRAM X01 hangt een prijskaartje van rond de 600 EUR, en voor de SRAM XX1 daar mag je rond de 800 EUR voor tellen (prijzen zijn indicatief en kunnen verschillen)

Daarbij komt nog Indien je naaf niet geschikt is een ombouwsetje/adapter naar XD body van ca. 80 EUR bij.

Laat een reactie achter...