Lekker trainen met koude

garmin-niels-gennep-eindhoven-23mrt2013Afgelopen zaterdag heb ik weer kilometers gemaakt om conditie uit te bouwen. Dus lange stukken asfalt/fietspad op de mountainbike, en hartslag in het oog houdend. Het weer beloofde niet veel goeds voor deze hollandse lente: koude, en kans op (lichte) sneeuwval… brrrrr

Voordeel van het trainen is gelijk ook ervaren hoe het nieuwe zadel bevalt.

De route

De route heb ik dit keer met de Garmin Edge 810 verreden en een Open Maps kaart van het (fiets)netwerk in de Benelux ingezet. Met een rugzak vol met sportdrank, 6 energie-repen (gewoon muesli/noten mix met een chocolade of ‘yoghurt’ laagje er over) en een goed ontbijt hoop ik de ‘hongerklop’  tegen te kunnen gaan.

De route berekend door Garmin was iets anders als ik de week ervoor gereden had, maar qua afstand nagenoeg gelijk: het verschil was minder dan 1-1,5 km.

polar-niels-gennep-eindhoven-16mrt2013

Polar registratie 16 maart 2013

Met de Polar computer op 16 maart bracht ik de 55,50km door in een tijd van 2 uur 40 minuten… Daarbij heb ik wel een paar keer even wat moeten zoeken, en misschien iets om moeten rijden (want ik reed zonder GPS). Gelukkig bleek de route die Garmin gisteren in kaart bracht redelijk gelijk te zijn, dus ik zit er niet zover naast.

 

De Garmin heb ik nu dus ingezet, inclusief de hartslag-sensor, cadans sensor, en snelheidssensor.

Ik bemerkte tijdens het rijden dat de cadans sensor soms piekte naar meer dan 150 omwentelingen per minuut. Kleine storing, en onderweg nog verholpen door beetje de afstand van sensor en magneet te verkleinen.

garmin-niels-gennep-eindhoven-23mrt2013

Garmin route van 23 maart 2013

De heenreis van Gennep naar Eindhoven is nu in circa 2 uur 10 minuten verreden. Ofwel een half uur winst ten opzichte van 16 maart. Uiteraard spelen temperatuur en windcondities ook een rol. Ik denk dat een deel van de winst te danken is aan het feit dat ik een aantal stukken lichte rugwind heb kunnen benutten (oostenwind, ijs en ijskoud….)

De terugweg van deze zaterdag was er een die hels was: vanaf Eindhoven tot ca. Beek en Donk in sneeuwval gereden met tegenwind. Daarna klaarde het op  maar de tegenwind bleef tot aan thuiskomst. Maar ik heb volgehouden en om 17.30u was ik thuis na totaal 110km en kon ik van een welverdiende hete douche genieten 🙂 Wel heb ik in Eindhoven een bezoek gebracht aan een vriend (en warme koffie gedronken), dus ook dat was welkom en maakte de terugreis iets langer dan gepland.

Na deze dag rijden in koude (zo rond het vriespunt) was de Garmin Edge nog voor ca 57% vol, ondanks dat ik de helderheid van het scherm laag gezet heb. Met circa 6 uur gebruik, zou een haalbare 12 uur makkelijk in bereik zijn. Met een beetje fijnafstellen misschien zelfs 14-15 uur. Ik ben benieuwd! Het fietsen begint ook lichamelijk vruchten af te werpen, intussen zweef ik rond de 92 kg (en daar gaat komende weken nog meer vanaf in combinatie met eten, bewegen/fietsen).

Kleding

Tijdens de koude heb ik alleen gereden met een jersey, een zomer-jack, een langebroek zonder zeem en een korte koersbroek (met zeem). Om de wind van mijnromp te houden heb ik een regenjack benut. Onder de fietshelm een knaloranje muts van een stro-rum merk en handschoenen met wind-blocker. Ondanks oostenwind en lage temperatuur zat ik er warmpjes bij. Nu nog geduldig wachten op het moment dat onze officiele teamkleding er is!

Zadel

Het zadel wat vandaag getest is, betreft een Fi’zik Gobi XM (in witte kleurstelling). Het oorspronkelijke zadel (een Selle Italia Q-bik) was bij mijn mountainbike meegeleverd, en was na de bikefitting al mooi afgesteld. Echter bij lange zitten voelde ik het schuren in de lies, wat minder prettig is uiteraard. Ook begon het zadel door te zakken, te zien aan de scheurtjes in het zadel zelf. Met de Fi’zik zadel heb ik nu goed kunnen proefrijden tijdens deze rit van zaterdag 23 maart. Ik kan goed met mijn ‘zitbotten’ er op plaatsnemen, en dit geeft een solide/stug gevoel wat zeker niet oncomfortabel is. Hoe het zadel gaat bevallen in de bossen tijdens ‘offroad’ moet nog blijken, al zal dat minder wezen: je bent daar dynamische op de mountainbike aan het rijden (je staat/zit/hangt op de fiets en minder op/in het zadel).

Laat een reactie achter...