Trainen met het team

atb-route_01Zondag 17 februari in alle vroegte hebben Sieto, Erwin en ik een heerlijke rit gereden door mijn trainingsgebied in/rond Groesbeek. Beter bekend als de bepijlde rode mountainbike route. In alle vroegte waren Erwin en Sieto vertrokken, en met het ontbijt nog vers in de maag heb ik hen koffie getrakteerd.

Mijn fiets had ik vooraf beetje anders ingesteld: de bandenspanning verlaagd naar 1,8 bar, en de voorvork wat meer voorspanning gegeven. Hopelijk dat ik dan beter grip heb in het bos, en bij de afdaling de klappen beter opgevangen worden zonder een pompende fiets te hebben bij klimwerk.

Vanaf de Plasmolen heerlijke klim gemaakt naar het start-punt. Het viel me zwaar tegen: door de vele sneeuw, regen en ijs was de route naar het startpunt erg slopend. Zompige modder, waar mijn banden amper grip op kregen. Bah! Als het zo gaat, wordt het een zware training 😉

Al met al vanaf het startpunt heerlijk de route gereden. Met een enkele rust/plas/eet-pauze onderweg kwamen we ook nog een viertal reeën tegen die fier en energiek door de bossen heen hun weg sprongen. Schitterend om te zien!!

De route verliep prima, het idee om aansluitend de groene route aan de rode route te knopen hebben we maar gezien de omstandigheden even gelaten voor wat het is. Het meeste klimwerk en afdalen zit toch echt in de rode route.

Onderweg heb ik vanaf het stuur met de iON Air Pro camera nog actiebeelden vastgelegd, om alle lezers het mountainbiken te laten ervaren, ook in High-Definition kwaliteit! Bij thuiskomst kwam de tellerstand op ca. 45 km, waarvan 2x 7km verreden is om de weg van Gennep naar Plasmolen (en terug). Al met al heb ik heerlijk genoten, en veel geleerd van Erwin en Sieto. En zij konden dit mountainbike gebied zeer zeker waarderen, qua afwisseling en zwaarte! Toch echt dubbel genieten met zo’n ‘speeltuin’ nabij, toch?

Geleerde lessen

Zo moet ik mij beheersen om tempo 30+ te gaan rijden en te ‘temperen’ tot een lager tempo. De fietsafstelling van Cycle+Performance (van Sander Kuik) beviel ook prima: de vette zand-klim kwam ik voorheen niet doorheen. Maar nu peddelde ik veel lekkerder naar boven zonder stil te vallen, heerlijk!! Komende week verwacht ik dan mijn +17 graden stuurpen nog te ontvangen, voor een rechtere zit op het zadel.

Daarnaast gaan de Schwalbe Racing Ralphs echt vervangen worden. Want met zulke zuigende modder/klei hebben ze gewoonweg geen grip te bieden. Met gevolg: spinnend achterwiel en dus verloren energie tijdens het rijden.

Laat een reactie achter...